با سلام خدمت اولیا گرامی مدرسه بدون کیف بهار آزادی، دراین پست به تشریح بحث چگونه به کلاس اولیها کمک کنیم پرداخته ایم…
امیدواریم که این بحث مورد توجه اولیای پیش دبستانی و دبستان مدرسه بدون کیف بهار آزادی قرار بگیرد.
بخش اول
۱- به صحبت های بچه ها خوب گوش کنید .
۲- به منظور تقویت مهارت های کلامی کودکان (مثل ، افزایش گنجینه لغات ، جمله بندی صحیح ، تمرین صدا آموزی) بازی هایی با کودک انجام دهید که از زبان و فکر آنها استفاده کند.
۳- کودک را تشویق کنید تا درباره معانی و نوع ترکیب کلمات گوناگون از شما پرس و جو کند.
۴- همواره به دنبال یافتن ریشه و معنی کلمه های جدید باشید .
۵- درباره شیوه های مختلف بیان جملات و عبارات گوناگون با کودک صحبت کنید تا مهارت «تفکر انتزاعی » او تقویت شود.
۶- کلاس اولی ها به تدریج با سواد می شوند و یاد می گیرند که نوشتهها را «رمزگشایی» کنند.
۷-کلاس اولی ها قبل از آن که نوشتن بسیاری از کلمات را یاد بگیرند ، آنها را از روی ظاهرشان میشناسند.
۸-کلاس اولی ها می توانند کتاب های ساده و آسان را به راحتی بخوانند ، اما خواندن آنها معمولاً کلمه به کلمه است .
بخش دوم
تأثیر بلند خوانی در بهتر خواندن
۱-قبل از خواندن ، حین خواندن و بعد از خواندن کتاب ، درباره موضوع آن توضیحاتی به کودک بدهید
۲-کتاب هایی را که خواندن آن برای کودک دشوار است ، خودتان بخوانید
۳-سعی کنید کتاب های متنوع برای کودک بخوانید
۴-خواندن چند کتاب از یک نویسنده این امکان را به کودک می دهد تا بتواند موضوعات و نوشته های او را با هم مقایسه کند
مهارت نوشتن
۵-کودک کلاس اولی می تواند نوشتهها خود را تصحیح کند
۶-کلاس اولی ها می توانند با چسباندن لغات به یکدیگر کلمات تازه ای بسازند و هجی آن ها را تصحیح کنند
۷-کلاس اولی ها در طول روز بارها به دلایل گوناگون می نویسند
۸-کلاس اولی ها از علائم نقطه گذاری محدودی استفاده می کنند.
۹-کلاس اولی ها معمولاً داستان را با زبان خودشان می نویسند .
۱۰-سعی کنید رویه و شیوهای برای نگارش روزانه کودک ابداع کنید
۱۱-کودکان را تشویق کنید تا داستان بنویسند و تمرکزتان بیشتر بر نوشتن مطلب باشد تا دیکته صحیح کلمات ، نقطه گذاری و پرداختن به جزئیات
۱۲-به کودکان کمک کنید تا به طور روزانه افکار و احساسات خود را یادداشت کنید
۱۳-زمانی که کودک در حال نوشتن درباره موضوع بخصوصی است ،حواس او را با ایدهها و نظرهای خود پرت نکنید
بخش سوم
پایه و اساس همه یادگیری ها زبان و کسب مهارت های کلامی است . به کارگیری یک زبان و تسلط در آن ، چه از راه گفتن و شنیدن و چه از راه خواندن و نوشتن ، چیزی جز به کاربردن و کشف رمزها و نشانههای زبان نیست .
در حقیقت ، کودک با تمرین و پرورش این مهارت ها ، چه در خانه و چه درمدرسه ، سعی می کند نیازهای خود را متناسب با اهداف و مقاصد آینده زندگی خویش برآورده کند.
۱-کودکان را تشویق کنید تا اشتباهاتی را که ضمن خواندن مطلبی مرتکب می شوند ، تصحیح کنند.
۲-دوباره خوانی کتاب ها ، موجب تقویت مهارت خواندن در کودکان می شود.
۳-دقت کنید که کودکان کتاب های مناسب سطح سواد خود را انتخاب کنند .
۴-کتاب های مورد علاقه کودک را (داستانی ، تخیلی ، افسانهای ، …) در اختیارش قرار دهید.
۵-کودک را تشویق کنید که هر روز کتابی را با صدای بلند برای شما بخواند.
پرورش مهارت صحبت کردن
۶-بچه های ۸/۷ ساله دوست دارند آن چه را در طول روز دیده و شنیدهاند ، برای دیگران تعریف کنند.
۷-کلاس اولی ها معنای بیش از هزاران واژه را می دانند.
۸-کلاس اولی ها شیفته تعریف کردن موضوعات کتابهایی اند که خودشان خواندهاند یا شنیدهاند.
۹- گفت و گوهای بچههای کلاس اولی بسیار غنی تر و پیچیده تر ازنوشته هایشان است.
۱۰-اغلب کودکان نوآموز اطلاعات و دانستههای خود را از طریق گوش دادن به سخنان و گفتههای آموزگاران شان یا بلند خوانی کتاب برای آنها به دست می آورند.
۱۱- بسیاری از کلاس اولی ها از شنیدن داستان ها و ماجراهای طولانی لذت می برند.
۱۲-کلاس اولی ها بیشتر معانی لغات را از طریق شنیدن داستان ها یا توضیحاتی که والدین و مربیانشان هنگام خواندن کتاب به آنها می دهند یاد می گیرند.
۱۳-کلاس اولی ها ضمن گوش دادن به داستان ها یاد می گیرند که شنوندههای خوبی در سر کلاس باشند .
۱۴-به آن چه می خوانند خوب گوش کنید