دپارتمان اولیا, دپارتمان مشاوره

دلایل و راهکارهای مربوط به کند نویسی

8888888888 - دلایل و راهکارهای مربوط به کند نویسی

با سلام خدمت اولیا گرامی مدرسه بدون کیف بهار آزادی، دراین پست دلایل و راهکارهای مربوط به کند نویسی دانش آموزان پرداخته ایم…

امیدواریم که این این مطلب مورد توجه اولیا  عزیز پیش دبستانی و دبستان مدرسه بدون کیف بهار آزادی قرار بگیرد.

دوستان خوب دبستانی به دلیل اینکه تازه‌وارد مسیر علو و دانش شده‌اند امکان دارد که با مشکل کند نویسی مواجه شوند. به همین دلیل راهکارهای ساده برای از بین بردن چنین مشکلاتی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

قبل از هر چیزی یادمون باشه که به‌هیچ‌عنوان نباید به دانش آموزان عزیز اضطراب و ترس بدیم و هرگونه نگرانی از آن‌ها دور کنیم.

-هرگز ترغیب و تشویق دانش‌آموزان فراموش نشه و بچه‌ها حتماً باید به سمت خوش‌نویسی تشویق بشوند.

– از مدادها و خودکارهای خیلی بلند و خیلی کوتاه به‌هیچ‌وجه استفاده نگردد.
-از میزتحریر مناسب استفاده شود.
-از کاغذ و برگ‌های سفید و مرغوب استفاده شود. (کاغذ نباید کاهی، روغنی یا موج‌دار باشد.)

دلایل کند نویسی اول‌ازهمه باید شناسایی بشوند. مهم‌ترین دلایل:

– ضعف عضلات انگشت
– بد گرفتن مداد
– کوتاه بودن مداد
– بد نشستن و ارتفاع صندلی
– بد گذاشتن کاغذ روی میز
– چپ‌دستی
– گذاشتن سر روی میز و نزدیک دفتر و کتاب موقع نوشتن
– برتری چپ‌چشمی وبرتری راستی
– نارسایی بینایی و ضعف بینایی چشم
– سرعت عمل پایین در انجام کارهای ظریف و شخصی خودش است.مثل لباس پوشیدن و دگمه بستن و…
– زیاد بودن مطالب درسی
– نداشتن فرصت برای یادگیری  و تمرین و رقابت با دوستان
– انجام دادن تکالیف توسط والدین
– فقدان انگیزه به یادگیری
– شروع زودتر از موعد مقرر آموزش نوشتن است مثل پیش‌دبستانی یا خط نستعلیق و شکسته‌نستعلیق قبل از ۹سالگی.
– آموزش غلط یا عدم کنترل و نظارت صحیح قلم و مداد به دست گرفتن در کلاس توسط معلم در منزل توسط والدین

راهبردهای پیشنهادی برای درمان تندنویسی با منشا ضعف عضلات:

اشکال در عضلات ضعیف انگشتان است که زود خسته می‌شود و کم‌رنگ می‌نویسد.
– در ضمن تناقض در دو نوع خط نیز مشاهده می‌شود.بهتر است به خط نسخ بنویسد نه شکسته‌نستعلیق (نه زیبانویسی).ابتدا درست‌نویسی را یاد بگیرد بعد زیبانویسی.
– خط دفتر را رنگی کنید.یک خط در میان بنویسد.مثلاً یک خط سبز زمینه باشد.یک خط زمینه نارنجی.
– از دفتر شطرنجی نیز می‌توانید استفاده کنید.برای نوشتن نسخ کلمات.
– تایپ با کیبورد را نیز در منزل با خط نسخ شروع کند.
– انداختن کش اسکناس به دور انگشتان دستی که می‌نویسد و سپس باز کردن انگشتان تا کش به شکل النگو در مچ بیفتد.
– ورزش انگشتان را شروع کند مثل حرکت انگشتان بر روی پلکان رفتن.بالا و پایین رفتن.
– خمیربازی چنگ زدن به آن ورز دادن خمیر با دو انگشت سبابه و اشاره.
– در نوشتن از روی الگو مثل نقطه‌چین کلمات حتماً تایم و زمان را بگیرند و طبق زمان بنویسد سپس زمان را کم و کمتر کنید.
– جستجوی اشیاء ریز مثل تیله، نخود، تراش، هسته خرما و… در داخل کیسه پر از ماسه و نمک یا چوب اره شده با انگشتان دستی که مداد به دست می‌گیرد.
– غلت دادن گوی در داخل نمک و ماسه با انگشتی مداد به دست می‌گیرد.
– با انگشتی که قلم می‌گیرد و می‌نویسد  از روی زمین چوب‌کبریت پخش‌شده را با ثبت زمان دونه دونه جمع کند.
– چنگ زدن و فشردن توپ پلاستیکی یا تویپ چرخ ماشین و دوچرخه با انگشتان دستی که قلم بدست می‌گیرد.
– بازی طناب‌کشی با بدو انگشت به‌صورت قلاب بین دو نفر یا بلند کردن وزنه باکش مفید است.
– چنگ زدن و شانه کردن مو با دست توسط کودک.
– ریش‌ریش کردن تارهای فرش یا نخ کاموا با انگشتان دستی که قلم‌به‌دست می‌گیرد.
– باز و بسته کردن درب بطری، پیچ و مهر، قفل در با کلید  در سایزها و اندازه‌های مختلف در زمان مشخص با انگشتان دستی که می‌نویسد.
– شمارش اسکناس با دوانگشتی که مداد را می‌گیرد توسط کودک.ورق زدن کتاب نیز با دو انگشت مفید است.
– جمع‌کردن سوزن ته گرد از روی آیینه با دو انگشت اشاره و سبابه که قلم را به دست می‌گیرد.
– هوا نویسی (نوشتن با قلم روی هوا و فضای اطراف): این روش در تندنویسی، کمک قابل توجّهی به دانش‌آموزان می‌کند. چراکه این عمل در تسریع حرکات عضلات دست، بازو و ساعد و هماهنگی مغز با چشم و دست، تأثیر بسیاری دارد.

منبع:

http://www.kanoon.ir

Back to list

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *